סוגי קבלת החלטות

נתקלתי בראיון עם הת'ר רייזמן מהיזמות העשירות בקנדה שסיכמה בשלהי הקרירה שלה: "אינטואיציה היא תוצאה של ניסיון מצטבר. זה נחקק במוחך ומעניק לך תגובה אינטואיטיבית... לפעמים נשים מנסות להתכחש לכך, אבל זה המקור הטוב ביותר.

סוגי קבלת החלטות

נתקלתי בראיון עם הת'ר רייזמן מהיזמות העשירות בקנדה שסיכמה בשלהי הקרירה שלה: "אינטואיציה היא תוצאה של ניסיון מצטבר. זה נחקק במוחך ומעניק לך תגובה אינטואיטיבית… לפעמים נשים מנסות להתכחש לכך, אבל זה המקור הטוב ביותר. כמובן שצריך להסתמך גם על ניתוח ואסטרטגיה, אבל פעמים רבות אין תשובה שלא משתמעת לשני פנים וצריך לקבל החלטה אינטואיטיבית", וחשבתי "מדוע רייזמן טורחת לעודד שימוש באינטואיציה?"

התשובה הראשונה שקפצה לי בראש (מכיוון שערכתי על זה פעם מחקר עם מנהלות שבולטות בכישורן והצלחה), היא מכיוון שיש נטיה בעולם העסקים להעדיף את המסקנות שנובעות מאנליזות ושאפשר לגבות בנתונים כמותיים. במחשבה נוספת חשבתי כי אולי כמי שעסקה ביזמות ובעסקים עשרות שנים רייזמן יודעת שיש בעצם שלוש סוגי החלטות וזאת שמתבססת על הקשבה לאינטואיציה מביאה יתרון על פני שתי השיטות האחרות.

שלושת הדרכים בהן מתקבלות החלטות הן:

  1. ללא מחשבה – שליפה מהמותן, גחמה, "בא לי", "לזרום", להגיב ללחצי הסביבה, לעשות מה שתמיד עשינו וכו'. גם שלא מדברים במאמרים ובראיונות על סוג ההחלטות הזה, הוא מאוד נוכח ומנהלים רבים מוצאים את עצמם מקבלים החלטות משם.
  2. לתת לנתונים להחליט – לעבוד לפי האקסל, לפי המספרים, לפי מודל אנליטי, רציונלי, על ידי החלטה קרה, שמבוססת על נתונים בלבד. רוב המנהלים מתפתים לקבל החלטות בדרך זאת. הם נאבקים בגחמניות, שואפים להיות מקצועיים, ללכת 'על בטוח', אולי על מנת להימנע מביקורת, טעויות וחרטה. איך אמר מישהו מתחום הביג דאטה? "עוד לא פותר מנהל שקיבל החלטה על בסיס ביג דאטה ובינה מלאכותית!". ואם אין נתונים…? מחכים שיהיו עוד "faking it until you make it".
  3. לחשוב מבלי לחשוב – לעשות שימוש באינטואיציה אינטליגנטית, שמשלבת בין נתונים זמינים ומתודות מוכחות, לבין זיהוי דפוסים ותחושת בטן מאומנת ומיומנת. שימוש משולב גם בחלק המודע וגם בתת-מודע של המוח.

רייזמן מצאה לנכון לגלות שאינטואיציה אינטליגנטית זו ההמלצה שלה. המלצות דומות שומעים מקצה לקצה מכל המנהלים, מנהיגים ויזמים הגדולים של דורנו. מלקולם גלדוול בספרו "ממבט ראשון" (Blink) שוטח סקירה רחבה על אותם אלו שהפגינו שנולדו עם, ושאימנו הלאה את היכולת שלהם להיות מחוברים לאינטואיציה ומשם לקבל את ההחלטות שלהם.

אני במיוחד מוקסם מסיפור חוקר יבשת הקוטב הדרומי ארנסט שקלטון שמסופר שראיונות הקבלה לצוות המסע המאתגר לקחו אצלו מספר שניות עם כל מועמד. נשמע שטחי וגחמתי בהתחלה? אחרי שקוראים את תפקוד 27 אנשי הצוות ביחד ולחוד במסע היחלצות מעורר השתעות שנמשך כשנתיים לכודים באנטרקטיקה אחרי שספינתם נלכדה בין קרחונים ונמעכה, משתנה היחס לעוצמת ההישענות של שקלטון כמנהל (אגב שבהרבה מובנים אחרים לא היה מהמוצלחים), על דיוק בחירה כשהוא נשענת על אינטואיציה בריאה.

מוצעים

ממד המושפעים

ממד המושפעים

משפחתו של בני, סמנכ"ל תפעול בחברת ייצור המעסיקה מאות עובדים, קנתה דירה בבניין חדש. הקבלן מאחר במסירת הדירות לרוכשים ובחוזה יש סעיף קנס על איחור מסירה. בני חבר בוועד הזמני של הרוכשים וממוקד לסגור את הפיצוי על איחור במסירת הדירה מהקבלן למשפחתו.

קרא עוד »

effective incubation

מענה ראשון
הכרה בנחיצות בפלטפורמה חדשה לבצע בדיקת הנאותות של מיזם כך שאחוז החלטות ההשקעה השליליות הכוזבות, כמו גם החיוביות הכוזבות, קטנות משמעותית ביחס לתוצאות בדיקת הנאותות כיום.

מענה שני 
האופן שבו תומכים במיזמי חדשנות סביבתית לבצע את הפיתוח העסקי שלהם וכניסה לשווקים הבינלאומיים.

מענה שלישי
הנגשת מידע איכותי על שווקי היעד ומאפייני התחרות בהם.

מענה רביעי
פלטפורמה לטיפוח מקצועיות ההנהלה.

effective incubation

The first pillar is a scientific oversight ‘club’, involving most of the leading scientists in Israel dealing with environment-related sciences. 'Club' members acknowledge the need for them to work together across disciplines and synthesize interdisciplinary considerations. The purpose of this 'club' is to sieve out technical/scientific dead-ends ahead of time for pipeline candidates, and overcome unexpected technological crises for the portfolio companies (if such arise during the long-haul maturation).

The objective of the second pillar – the marketplace/commercial agency – is to provide, on a global basis, first-hand market understanding plus marketing intelligence for the fund and for portfolio companies. Members of this 'club' are companies that manufacture and sell sustainability-related products and services in global markets.

The third pillar is an international program linking government, certification and piloting bodies around the world that can expedite the introduction of new sustainability products into their respective local markets.

The fourth pillar is a tailor-made mentoring and training program designed to augment the capability of the sustainability entrepreneurs and executives in international sustainability business practices.

דילוג לתוכן